Ας δούμε λίγο το πόσο εύκολα αναπαράγονται αστικοί μύθοι αρκεί να ταιριάζει σε αυτό που θέλουμε να πούμε.
Από την Ελευθεροτυπία:
Οχι φυσικά για τις θλιβερές γιορτές του καταναλωτισμού, που μετατρέπουν όλες τις χριστιανικές πρωτεύουσες του κόσμου σε μια «Νέα Υόρκη» με αρχηγό έναν ανύπαρκτο Αϊ-Βασίλη, που κάνει διαφήμιση της COCA-COLA. Και δικαιολογημένα, μια που η ίδια τον επινόησε (έχουμε γράψει και παλιότερα γι’ αυτό).
Σύμφωνα με αυτή την άποψη λοιπόν, τον Άγιο Βασίλη όπως τον γνωρίζουν τα παιδιά (δηλαδή τον χοντρό γεράκο που ζει στον Βόρειο Πόλο και μοιράζει δώρα τα Χριστούγεννα) τον επινόησε η εταιρία Coca-Cola ως μέσο προώθησης.
Η Coca-Cola ιδρύθηκε το 1892, και χρησιμοποίησε για πρώτη φορά τον Άγιο Βασίλη σε διαφημίσεις κατά την δεκατία του 1930. Το συγκεκριμένο concept του Άι Βασίλη (του χοντρού γεράκου, ντυμένου με γούνα, που έχει έλκηθρο κλπ.) έγινε δημοφιλές με το ποίημα A Visit from St. Nicholas που δημοσιεύτηκε το 1823. Η οπτικοποιημένη εκδοχή πρωτοεμφανίστηκε στο περιοδικό Harper’s Weekly το 1863. Συμμετοχή στην δημοφιλία είχε και το παιδικό βιβλίο The Life and Adventures of Santa Claus του 1902. Στην πραγματικότητα η Coca-Cola δεν ήταν καν η πρώτη που τον χρησιμοποίησε σε διαφημίσεις. Η White Rock Beverages ήταν μια εταιρία αναψυκτικών που τον χρησιμοποίησε το 1915 για να πουλήσει μεταλικό νερό, και το 1923 τζίντζερ-έηλ. Η μακρόχρονη χρήση του σε διαφημίσεις της Coca-Cola παγίωσε την εμφάνισή του και ειδικά τα κόκκινα ρούχα, αλλά οπωσδήποτε ούτε αυτά ήταν δική της εφεύρεση.